Digitaliseringsprojekt kickstartet på UCC

 
Digitaliseringsprojekt kickstartet på UCC

SKALA Arkitekter var fredag med til indvielsen af Vandhullet, Bålstedet og resten af de nye tiltag, der skal nyskabe samspillet mellem teknologier, pædagogik og fysisk indretning på Professionshøjskolen UCC.

Inddragelsen af digitale teknologier og læremidler går en ny fremtid i møde på UCC.

SKALA Arkitekter har indrettet dele af professionshøjskolens læreruddannelse Blaagaard/KDAS i Søborg. Her er fem nye tiltag, der går under metaforerne Vandhullet, Bålstedet, Laboratoriet, Bjergtoppen og Hulen, med til at sparke gang i innovationen, som skal klarlægge, hvordan fysisk indretning spiller ind, når digitale teknologier i fremtiden skal anvendes på uddannelsesinstitutionens forskellige uddannelser.

- Målet her er at finde ud af, hvordan vi kan få de mange teknologier, der er på indtog i det danske uddannelsessystem, til at spille bedst sammen med læringen. Hvordan iscenesætter vi bedst muligt, at en given teknologi rent faktisk fungerer i undervisningen og ikke kun bliver digitalisering for digitaliseringens skyld? Det finder vi ud af med dette projekt, siger partner i SKALA Arkitekter og initiativtager til projektet, Emil Simonsen.

Den uvisse fremtid
På UCC er man spændt på, hvad projektet giver af resultater. Udviklingsprojektet, som er støttet af Center for Forskning og Innovation, skal nemlig i første omgang bringe resultater, som UCC kan tage med sig videre til det nye 55.000 kvadratmeter store Campus Carlsberg, der er undervejs.

-  Projektet her bidrager til, at vi kan mere - og at vi kan andet - en normalt, siger rektor på UCC, Laust Joen Jakobsen.

- Om to år skal vi indkøbe rigtigt meget. Der er mange elementer, som skal hentes ind i forbindelse med det nye campus, og et er det vigtigt, at vi fanger det rigtige, så vi køber det rigtige, siger han.

Mere ambitiøst end tidligere
I Danmark er der ingen klare strategier for, hvad den præcise grund til at købe bestemte materialer og komponenter ind. Det kan projektet på UCC være med til at ændre.

- Jeg synes godt, vi kan tillade os at være ambitiøse omkring projektet, siger Emil Simonsen, der lægger vægt på, at et hold forskere er tilknyttet.

- Det betyder, at de resultater, vi får, kan videreføres til andre steder i uddannelsessektoren, og jeg kan endda sagtens se metoderne brede sig til hele fra folkeskolen til universitetsniveau, siger han.

Skal klassificere indkøb
Der er store økonomiske uvisheder omkring indkøb af dyre, digitale løsninger på uddannelserne. Projektet på UCC skal bidrage med af klassificere, hvordan der købes ind af disse løsninger.

- I projektet finder vi ud af, om det er den ene eller anden teknologi, der har en virkning i forbindelse med undervisning og undervisningsmiljøer. Er det en tablet eller en smartphone, der fungerer her, eller skal vi måske i højere grad fokusere på fællesredskaber, forklarer Emil Simonsen.

UCC-projektet vil samtidig nytænke måden at digitalisere undervisningen.

- Et mål er også at finde ud af, hvordan vi optimerer undervisningen på den digitale front. Vi skal finde metoder til at optimere undervisningen, så man kan følge optimalt med hjemmefra, fra den anden ende af jordkloden - eller bare fra et andet område på skolen, siger Emil Simonsen.

Projektet åbnede officielt 1. november 2013 på UCC.

UCC1Jens

Rektor Laust Joen Jakobsen byder velkommen og introducerer de 60 fremmødte ved åbningen af UCC-projektet.

 

UCC2Anne

Anne Hasling Sørensen, ressourcedirektør ved UCC, sætter ord på visionerne frem mod Campus Carlsblerg.

 

UCC3Emil

Mette Rose Eriksen, projektleder, bød velkommen til UCC-projektet og forklarede om visionerne bag.

 

UCC5Vandhullet

En af de fem metaforer, der kendetegner projektet. Dette er Vandhullet, et centrum for fordybelse, fælles undervisning via video og audio.

/media/14796/raedershus.5744_bw.jpg